“EL PAPER DELS GEGANTS HA ANAT CANVIANT AL LLARG DE LA HISTÒRIA”

Pau Tomàs i Ramis, natural de Llucmajor és l’autor del llibre Els gegants a Mallorca (El Gall Editor, 2010). Des de fa 13 anys és Mestre d’Educació Infantil a Campos, tasca que combina amb la investigació de la cultura popular mallorquina, la seva gran afició. Arran d’aquesta cabòria, de sempre voler saber més, ha aconseguit publicar un volum d’allò més complet sobre la figura dels Gegants i la seva importància a la cultura popular de Mallorca.

Pau Tomàs

Els gegants de Mallorca és la teva primera obra? Sí, la primera que he signat únicament jo, el meu projecte. Abans havia escrit articles sobre la mateixa temàtica a diverses revistes locals o mitjans autonòmics. També m’han cridat per fer col·laboracions a altres publicacions. Però com a obra completament meva només tenc aquesta. Ara estic treballant amb la segona, que té a veure amb el folklore, però no amb els gegants. Parl de l’expedició de mallorquins que anaren a les olimpíades de Barcelona de l’any 1936.

Com comença el teu interès per aquest element històric, els gegants? La historia és la meva afició, i m’agrada molt investigar la cultura popular de Mallorca. Als gegants, hi vaig arribar per un interès personal. Jo era geganter a Llucmajor i volia saber d’on venien.

Com ha estat el procés que has seguit per a fer la publicació? Doncs vaig estar nou anys, des que vaig començar amb les investigacions fins que el projecte es va convertir en un llibre. Per aconseguir la informació, vaig consultar diverses fonts: bibliografia, els arxius històrics municipals, la premsa, les cròniques o la memòria viva de les persones. Després va venir la selecció de materials que, a continuació, vaig ordenar per donar sentit a la publicació.

Què hi trobam Els gegants de MallorcaEn el moment que es va publicar, la comunitat gegantera de Mallorca va viure el moment de màxim esplendor. El llibre explica la història i evolució de la figura dels gegants, des dels inicis fins al sentit que tenen ara a les festes populars de Mallorca. La idea era fer un llibre divulgatiu, que donàs a conèixer la figura dels gegants, ja que molta gent només coneix els del seu poble.

És apte per a tots els púbics? Sí, no és massa tècnic. És una edició molt visual, amb moltes imatges, tant antigues com actuals, perquè la gent entengui la historia, l’evolució i la importància dels gegants. A més, es completa amb les partitures que els xeremiers toquen quan acompanyen els ball dels gegants. És molt divulgatiu.

Per acabar, ens fas cinc cèntims de la història dels gegants? A Mallorca els primers gegants documentats són de l’any 1630, a les festes del Corpus de Sóller, però no vol dir que siguin els primers. A nivell mundial, els primers que es coneixen són de 1424 a Barcelona, també pel Corpus. En un principi els gegants servien per representar entremesos teatrals religiosos, escenes de l’antic i del nou testament, com ara David i Golliat, el gegant. A Sóller ja hi arriben en parella, per tant es dedueix que representen parelles de reis. El paper ha anat canviant al llarg de la història, fins a convertir-se ara en un element festiu.

Deixa un comentari