Day: 21 de febrer de 2014

“ÉS MOLT GRATIFICANT VEURE QUE TANTA GENT ESTIMA L’OLI”

Des de que el 2006 heretà la finca “El Colomer”, Joan Mayol hi passa la majoria d’horabaixes “col·leccionant postes de sol entre les oliveres”, diu. Però abans d’iniciar aquest projecte, que l’ha dut a escriure El llibre de l’oli, Joan Mayol ha passat per diverses etapes professionals. És de formació biòleg, ha fet de polític, des del 78 escriu llibres i ara també fa de pagès. L’equip de El Gall Editor es va desplaçar fins a la seva finca, situada entre Palma i Marratxí, per conèixer com són aquests horabaixes entre orient i ponent.

Entrevista Joan Mayol 444 (6)

  • El llibre de l’oli és el primer que publica? No. El primer que vaig publica va ser Els aucells de les Balears, l’any 1978, que va ser un èxit rotund, amb més de 14.000 exemplars venuts. Des de llavors no he aturat de publicar, però bàsicament assajos divulgatius sobre temes ambientals
  • I la idea d’aquest llibre, quan es començà a gestar? No ho sabria situar en un moment exacte, però l’he escrit per necessitat, arran de la inquietud de veure que no hi era i s’ho mereixia, per la importància que té el producte en la nostra cultura. Durant un viatge a França vaig trobar quatre o cinc libres de la producció d’oli a França, quan és quelcom anecdòtic allà, mentre que a l’Estat Espanyol s’hi produeix un 90 per cent de l’oli d’Europa i no se’n troba quasi cap. Per ventura fou en aquest moment quan ho vaig decidir.
  •  Al pròleg del seu llibre diu: “col·leccion les postes de sol entre les oliveres”. És evident que vostè és un apassionat de l’oli. D’on li ve aquest interès? Des que vaig heretar “El Colomer”. Sempre he donat més importància a la pràctica que a la teoria i la passió m’ha vengut arran de treballar el conreu de les oliveres. A més, pens que amb l’oli hi ha d’haver dos components per a gaudir-lo. Un, evidentment, és que t’agradi i l’altre és que el coneguis. Això va més enllà del gust.
  • El llibre de l’oli és un dels més venuts del moment. A què creu que es deu aquest èxit? Pens que rau en la necessitat del llibre. Com he dit abans, quan vaig començar el projecte de “El Colomer” em vaig trobar en què hi havia molt poca bibliografia la producció d’oli i el conreu de l’olivera. Crec que amb aquest llibre hem omplert el buit que hi havia. Sens dubte ha estat un encert.
  •  Creu que la promoció editorial i les bones crítiques influeixen? Completament. Les presentacions que fem som molt importants per a donar a conèixer el llibre. Són la materialització del procés i l’oportunitat per establir un contacte directe amb el públic. És molt gratificant veure la quantitat de gent que ve, que estima l’oli. Molts són pagesos que no tenia per costum llegir llibres, i venen i en compren un parell. Això reafirma que hem encertat amb aquesta publicació.
  • Ha definit El llibre de l’oli com un monogràfic sobre l’olivar mallorquí. Però, què hi trobarà el lector exactament? És un text divers, molt inspirat en la meva pròpia experiència, a partir del cultiu del meu olivar. En definitiva, és un llibre de cultura general, que parla de l’oli en totes les seves vessants, i pens que per això resulta tan atractiu al públic