“PER A MI ESCRIURE ÉS UNA PASSIÓ”

Tomàs Vibot (1)

Filòleg de formació, Tomàs Vibot ha fet de la seva passió, la cultura mallorquina, la seva professió. En aquests moments és un dels autors més prolífics en català de El Gall Editor, tasca que combina amb la publicació d’articles a la premsa de les Balears i la realització d’itineraris culturals. 

 

  • Quan començà a escriure? Vaig començar la meva carrera com a autor amb aquesta casa l’any 1998 amb la publicació de Sa Mola de Planícia. Des de llavors escriure ha estat per a mi com un droga. Si no m’equivoc, en aquests moments compt amb 49 obres publicades.
  • Com es comença a escriure un llibre? En el meu cas, la idea sempre està consensuada amb l’editor. Però el meu camp és molt ampli i tot el que tengui a veure amb la cultura de Mallorca m’interessa. Per tant, no tenc gens de por a l’hora d’enfrontar-me a qualsevol proposta que em facin. A més, tenc una curiositat rabiosa.
  • Des de la idea inicial, al producte final, què destacaria del procés? A mi sens dubte el que més m’apassiona és el treball de camp, tant sobre el terreny com a l’arxiu. És d’on neix tot.
  • Què li agrada de ser escriptor? És una passió. Com he dit abans, som molt curiós i quan començ un tema m’hi capfic per complet i no el puc amollar. El tenc al cap les 24 hores del dia fins que l’acab. Per això som ràpid. A més, pens que si els treballs es dilaten massa en el temps perden tota frescor, potència i passió inicials. Perden la flama.
  • En aquests moments, té dos llibres en promoció. Com es fa per ser tan productiu? Amb molta disciplina. Hi crec molt. Crec que en totes les facetes de la vida cal marcar-se fites. Per això, els horaris són necessaris, i cal bolcar tota la potència necessària en el moment que toca.
  • Respecte les promocions de cada llibre, deu tenir una agenda ben atepeïda. En feim una per setmana. La veritat és que crec que les presentacions són essencials per dues coses: en primer lloc perquè el llibre es fa coneixedor. En segon, perquè permeten tenir un contacte directe amb el públic. La gent que ve a les presentacions està sempre interessada en el tema del llibre i en la feina de l’autor. Jo he viscut moments de molta felicitat amb els meus lectors gràcies a les presentacions.
  • Què pensa de la situació editorial en català? Jo sempre he escrit en català. Cert és que ara mateix no passam per un bon moment i que lectura en català és minoritzada. Però per això mateix no hem d’afluixar. Si la crisi no ens tomba, autors i editors hem de refermar aquesta línia i demostrar al món que aquí es fan coses de qualitat, se n’han fetes, i se’n seguiran fent.
  • Com es defineix com a lector? Llegeixo molt. Però bàsicament assaig, llibres d’història, de filosofia i d’història de l’art. Poca literatura per simple plaer, a no ser que tengui relació amb Mallorca. Un temps era un gran lector de poesia, però ara no.
  • Què destacaria de la col·lecció Ramon Llull? Sens dubte la col·lecció Ramon Llull és un gran encert. Els títols són molt bons i sempre resulten interessants per al gran públic.

 

 

Deixa un comentari